Astma

Original-text

Här kan du läsa om astma och risker i olika yrken.

Vad är astma?

 

Astma är en inflammation i luftrören.  Astma kan vara allergisk. Allergisk astman beror på allergi mot olika ämnen. Astma som inte är allergisk kan bero på infektioner. Icke allergisk astma kan också bero på att man utsatts för irriterande ämnen.  Symptom på astma är ofta andnöd, hosta och slem.

Ungefär var tionde person i Sverige har astma. Både barn och vuxna. Det är fler som får astma varje år

Bland vuxna som har astma beror 10-15 procent på arbetsmiljön. 

Länk: Läs mer om astma på www.vardguiden.se

Vilka risker finns i arbetslivet?

När man har astma reagerar luftrören lättare än normalt på retningar. Retningarna kan vara kemikalier, partiklar, rökning, kyla och ansträngning.

Om man har haft astma som barn ökar risken att få astma som vuxen. Då finns risken att astman inte försvinner.

Den som har allergisk astma kan reagera på olika saker. Det kan vara mjöl, mat (skaldjur, fisk, nötter och jordnötter), djur, pollen, damm, härdplaster, blekmedel, vissa lösningsmedel med mera.

Om man röker kan astman förvärras. 

Vilka riskyrken finns?

Många yrken riskerar att göra astman värre. Hur mycket värre astman blir beror hur svår astma man har. Det beror också på hur mycket irriterande ämnen man stöter på. Det här påverkar hur mycket besvär man får. 

Några yrken yrken som kan betyda risker om du har astma är:

Hur får man ett hållbart arbetsliv?

Välj ett yrke där du inte utsätts irriterande ämnen. Det minskar risken att få astma av arbetet. Det ökar också dina möjligheter att få ett hållbart arbetsliv.

Genom att använda rätt skyddsutrustning kan du som har astma skydda dig.

Lagar och regler

Arbetsgivaren har ansvar för att avgöra om arbetet är riskabelt för hälsan. Arbetsgivaren ska göra vad som behövs för att ta bort eller minska riskerna.

För vissa arbeten finns ändå risker. Den som har astma får till exempel inte arbeta med vissa typer av härdplaster. Hen får inte heller utsättas för stark rök. Då är arbetsgivaren skyldig att ordna med medicinsk kontroll/prövning. Kravet gäller även om man är elev under utbildning.   

Senast ändrad 2021-08-13

Fotograf/Illustratör: Matton