Diabetes

Originaltext

Den som har typ 1 diabetes saknar insulin. Insulin är ett hormon som behövs för att reglera blodsockret. Den som saknar insulin behöver få insulin utifrån. Det kan man få med hjälp av sprutor eller en pump. Man måste kolla sitt blodsocker ofta. Det är inte bra att ha för högt blodsocker. Det är inte heller bra att ha för lågt blodsocker. Man kan få lågt blodsocker om man har ätit för lite. Man kan också få lågt blodsocker om man har tränat eller jobbat hårt. Ungefär 900 barn under 18 år blir sjuka i diabetes varje år.

Vilka risker finns i arbetslivet?

Om du har lågt blodsocker kan du bli trött och ha svårt att koncentrera dig. Du kan till och med att bli medvetslös. Det kan leda till olyckor både för dig och andra personer. Det är därför viktigt att du har koll på ditt blodsocker. Det är viktigt för att kunna hålla blodsockret på en jämn nivå.

Du som har diabetes bör låta bli:

  • tungt arbete
  • arbete i hög värme
  • oregelbundna arbetstider.

En del arbeten har speciella krav från myndigheter. De här kraven gör att du som har diabetes inte får arbeta med allt. Det har man bestämt för att din hälsa inte ska skadas. Man kan också riskera andras liv om man blir medvetslös i arbetet.Du kan läsa mer under Lagar och regler.

Vilka riskyrken finns?

Det finns många jobb som det inte är lämpliga att om du har diabetes. De jobben riskerar göra din diabetes värre.

Tunga arbeten i till exempel byggbranschen, och som brandman är några riskabla jobb.

Om man arbetar med vibrerande verktyg kan man få skador i händerna. De med diabetes har en större risk att få sådana skador. Det här beror på att diabetes också kan ge liknade skador. Alltså är man känsligare för de skadorna om man har diabetes. Några som använder vibrerande verktyg är:

  • gjutare,
  • svetsare,
  • plåtslagare,
  • snickare,
  • murare,
  • golvläggare,
  • VVS-montör,
  • elektriker,
  • anläggningsarbetare,
  • fordonsmekaniker,
  • tandläkare,
  • tandtekniker,
  • skönhets- och kroppsterapeuter.

Oregelbundna arbetstider (skiftarbete) vanligt i vården. Det är också vanligt i restaurang- och hotellbranschen, och för brandmän.

Lagar och regler

Arbetsgivaren ska bedöma om arbetet innebär för din hälsa. Arbetsgivaren ska också göra vad som behövs för att ta bort riskerna. Har du diabetes är det extra viktigt att arbetet anpassas efter dig så att du inte ska skadas.

I vissa arbeten finns det ändå stora risker. Nattarbete kan vara en stor risk. Då ska arbetsgivaren ordna med en så kallad medicinsk kontroll. Det betyder att du får träffa en läkare. Läkaren undersöker dig, gör tester och tar ibland prover.

För en del yrken finns det speciella regler om man har diabetes. Transportstyrelsens regler gäller man arbetar som till exempel:

  • motorfordonsförare,
  • pilot,
  • sjöman
  • lokförare,

Arbetsmiljöverket har också regler för vissa arbeten, till exempel dykning, brandman och arbete i på höga höjder.

Diabetes kan vara ett hinder för att få göra vissa arbeten.

Om man vill arbeta som polis eller militär kan det finnas speciella regler.

Mer information om medicinska kontroller hittar du här.

Hur får man ett hållbart arbetsliv?

Typ 1-diabetes går inte att bota. Det finns bra medicin och hjälpmedel som gör det lättare att ha diabetes. Du behöver ha noggrann koll på insulin, mat och motion.  Det är också viktigt med en hälsosam livsstil för att inte gå upp i vikt.

Det är bäst att välja arbeten med vanliga arbetstider. Helst arbeten på dagen. Det är också bra att kunna ta pauser.

Arbetsgivaren kan hjälpa till så du hinner kontrollera ditt blodsocker, ta insulin och äta regelbundet.

Om du väljer ett arbete med oregelbundna arbetstider är det viktigt att du pratar med din läkare. Läkaren kan hjälpa dig att alltid ha bra kontroll på dina blodsockernivåer.

Arbetsgivaren ska ordna regelbundna medicinska kontroller om man har nattarbete. Du kan läsa mer om det hos arbetsmiljöverket.

Senast ändrad 2021-06-19

Fotograf/Illustratör: Charlotte Danielsson