Lättläst
- Astma lättläst
- Diabetes lättläst
- Eksem lätt
- Epilepsi Lättläst
- Psykisk ohälsa lättläst
- Rörelseapparaten lättläst
Lätt om eksem
Original-text
Här kan du läsa om eksem och risker i olika yrken
Vad är eksem?
Eksem är en inflammation i huden. Eksem kan göra så att det kliar och så att huden blir röd och fjällig.
En vanlig sorts eksem är böjveckseksem. Har man haft böjveckseksem som barn är det större risk att få eksem som vuxen.
En annan sorts eksem är kontakteksem. Kontakteksem kan bero på kontakt med olika ämnen
Var tionde människa har eksem på händerna. Det är ännu vanligare med eksem bland frisörer och vårdpersonal.
Du kan läsa mer om eksem här på vårdguiden
Böjveckseksem gör huden känslig. Känslig hud får lättare kontakteksem. Man kan få eksem av mycket kontakt med vatten, tvål och olika kemikalier. Man kan också få eksem av kyla eller värme.
I många arbeten har man kontakt med ämnen som kan ge eksem eller nässelutslag. Dessa ämnen kallas allergiframkallande ämnen. Några exempel på allergiframkallande ämnen är hårfärg, parfym, metall och olika kemikalier.
Riskyrken
Yrken där det är vanligare att få eksem är bland annat bagare, frisör, barnskötare, kock, bilmekaniker, städare och vårdpersonal.
Lagar och regler
Det är den som har anställt dig som ska ta reda på vilka risker det finns på ditt arbete. Den som har anställt dig ska också försöka minska riskerna. Det går inte alltid att få bort riskerna helt.
Eksem kan göra det svårt att ha vissa yrken. Med handeksem får man inte arbete med livsmedel eller ha kontakt med patienter. Den som anställer dig ska ordna en prövning för sådana arbeten. Det ska också ordnas en prövning för utbildningar inom sådana yrken.
Att arbeta med eksem?
Om man har eksem måste man tänka på det när man bestämmer vad man vill arbeta med. Arbetar man med starka ämnen och annat som kan ge eksem måste man skydda sig. Om man får eksem kan man behöva byta yrke för att det inte ska bli värre.
Hur kan man skydda sig?
- Undvik kontakt med ämnen som kan ge eksem.
- Kontrollera vilka ämnen som används på arbetsplatsen. Försök undvika ämnen som kan ge eksem.
- Om det inte är går att undvika ämnen som ger eksem ska man försöka undvika att få de på huden.
- Välj krämer utan parfym och skydda huden med handskar.
- Smörj med kräm för att undvika torr hud.