Examensarbete om medicinsk studie- och yrkesvägledning.

Uppsatsen “Man ska inte behöva bli sjuk på jobbet!” av Amanda Hallegren och Antonia Lundström undersöker betydelsen av medicinsk studie- och yrkesvägledning (SYV) under skolgången och i övergången till arbetslivet. Resultaten visar att samverkan mellan olika yrkesgrupper är avgörande för individers hälsa och arbetsförmåga genom livet. Skolan spelar en central roll i att förbereda elever inför arbetslivet, och tidiga insatser är viktiga för att förebygga ohälsa.

Titeln på uppsatsen, “Man ska inte behöva bli sjuk på jobbet,” speglar en verklighet där många människor blir sjuka av sitt arbete. Detta kan leda till allvarliga konsekvenser både för individen och samhället. Studien visar att medicinsk studie- och yrkesvägledning (SYV) kan spela en viktig roll i att förhindra detta genom att hjälpa elever att göra hälsosamma yrkesval redan från början.

Studien identifierade flera viktiga områden inom medicinsk SYV:

  1. Arbeta med medicinsk SYV: Det är viktigt att integrera hälsa i studie- och yrkesvägledning. Det handlar om att ge eleverna kunskap om risker i arbetslivet och hur deras hälsotillstånd kan påverka deras yrkesval. Samverkan mellan olika yrkesgrupper är nödvändig för att ge eleverna ett bra stöd.
  1. Implementering: Vägledningen bör anpassas efter varje elevs behov. Tidig medvetenhet om arbetsmiljörisker och konsekvenser av olika hälsotillstånd är avgörande. Medicinsk SYV bör börja redan i mellanstadiet och finnas med i flera olika skolämnen.
  2. Kunskap: Det finns en brist på specifik utbildning inom medicinsk SYV. Många yrkesverksamma har lärt sig genom erfarenhet och egen inlärning. Det saknas också styrdokument som tydligt beskriver hur medicinsk SYV ska genomföras, vilket skapar osäkerhet och skillnader i hur man gör mellan skolor.
  3. Samverkan: För att lyckas med medicinsk SYV är det viktigt att olika yrkesgrupper inom skolan samarbetar, samt att det finns ett bra samarbete med externa aktörer som sjukvården och arbetsförmedlingen. Vårdnadshavare spelar också en viktig roll. Sekretess kan vara ett hinder, men genom att involvera vårdnadshavare och elever i delningen av väsentlig information kan man komma runt det hindret.
  4. Ohälsosamma förhållanden i arbetsmiljön: Ohälsosamma arbetsmiljöer beskrivs som förhållanden som inte bidrar till individens fysiska och psykiska välmående. Eleverna behöver kunskap om hur de kan undvika sådana miljöer och göra medvetna yrkesval.

Diskussion

Studien visar att medicinsk SYV är viktig för att förbereda elever för arbetslivet och förebygga ohälsa. Det finns utmaningar i att implementera medicinsk SYV, främst på grund av bristande styrdokument och utbildning inom området. Detta kan leda till att olika skolor hanterar medicinsk SYV på olika sätt, vilket ger eleverna olika förutsättningar.

Förslag på förbättringar:

  • Tydliga riktlinjer: Utveckla styrdokument som tydligt beskriver hur medicinsk SYV ska genomföras.
  • Utbildning: Öka utbildning och fortbildning för skolpersonal om medicinsk SYV.
  • Integrering: Integrera medicinsk SYV tidigt och kontinuerligt i skolans undervisning.
  • Stärkt samverkan: Förbättra samverkansstrukturer mellan skolans olika professioner och externa aktörer.

Genom att adressera dessa utmaningar kan skolan bättre stödja elever i att göra välgrundade yrkesval och främja deras långsiktiga hälsa och arbetsförmåga.

Publicerad 2024-11-07

Senast ändrad 2024-11-07

Referens

Hallegren A, Lundström A. Man ska inte behöva bli sjuk på jobbet! - Kvalitativ studie om medicinsk studie- och yrkesvägledning [examensarbete på Internet]. Umeå: Umeå universitet; 2024 [citerad 2024-11-07]. Hämtad från: https://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1873779&dswid=-6908