- Hälsoguiden
- Astma
- Diabetes typ 1
- Eksem
- Epilepsi
- Medicinska kontroller
- Hörselskador
- Kontaktallergi
- Psykisk ohälsa
- Rinit
- Muskel- och ledbesvär
- Ögon- och synproblem
- Hälsoguide
- Psykisk ohälsa
- Befintlig sida: Hur får man ett hållbart arbetsliv
Hur får man ett hållbart arbetsliv?
Det finns många saker som du själv kan tänka på för att ta hand om din hälsa, både för att förhindra ohälsa och för att du ska känna dig pigg och må bra under ett långt arbetsliv. Här kommer några råd och tips som faktiskt hjälper:
- Ta regelbundna pauser för att återhämta dig under din arbetsdag, stanna upp för att ta några andetag, vara för dig själv en stund eller blunda ett slag för att komma ner i varv.
- Var uppmärksam på om du börjar hoppa över fikat eller lunchrasten för att hinna med dina arbetsuppgifter. Om du behöver göra det är din arbetsbelastning för hög!
- Var rädd om din fritid. Det kan vara bra att ha gränser mellan arbete och fritid, exempelvis genom att inte kolla jobbmejl på din lediga tid. Öva på att släppa tankar som handlar om jobbet när du är ledig.
- Värna om din sömn, den är din bästa källa till återhämtning! Det är viktigt för hälsan att ha goda rutiner kring sömnen, att se till att få tillräckligt mycket sömn och att ta hand om oro som kan störa den. Om sömnen påverkas under lång tid är det en signal om att du behöver söka hjälp, exempelvis via företagshälsovård eller hälsocentral.
- Håll koll på kravnivån. Är det rimliga krav på vad du och dina kollegor ska hinna under ett arbetspass? Ställer du rimliga krav på dig själv, på hur bra du ska göra ditt jobb, eller hur du ska räcka till? Att prioritera och välja bort kan ibland vara helt nödvändigt!
- När du är ny i arbetslivet är det vanligt med osäkra anställningar. Det kan innebära att du försöker vara extra duktig för att få förlängd anställning eller goda vitsord. Det är jättebra att vilja göra ett bra jobb, men du måste samtidigt vara rädd om dig och fundera över hur mycket som är rimligt att kräva av dig själv.
- Rör på dig regelbundet. Det hjälper dig att må bra, både på arbetet och i övriga livet. Det hjälper kroppen att hantera stress och kan minska risken för ångest, depression och sömnsvårigheter.
- Prata med andra om din arbetssituation och om hur du mår på jobbet. Socialt stöd är viktigt för hälsan!
På sidan skattaåterhämtning kan du göra ett test som visar om du har en arbetssituation som är i balans.