- Ambulanssjukvårdare
- Arborist
- Asfaltsläggare
- Bagare
- Barista
- Barnmorska
- Barnskötare
- Bartender
- Bergarbetare
- Betongarbetare
- Bilmekaniker
- Bilplåtslagare
- Bilrekonditionerare
- Biomedicinsk analytiker
- Brandman
- Buss & taxiförare
- Djurskötare
- Dykare
- Elektriker
- Florist
- Flyg- och maskinmekaniker
- Frisör
- Glasblåsare
- Golvläggare
- Hovslagare
- Hudterapeut
- Hundskötare
- Håltagare
- Kabinpersonal
- Kallskänka
- Kiropraktor
- Kock
- Konditor
- Köks- och restaurangbiträde
- Lagerarbetare
- Lantbrukare
- Lastbilsförare
- Lokförare
- Läkare
- Massör
- Militär
- Murare
- Musiker
- Målare
- Nagelterapeut/ögonfransstylist
- Parkarbetare
- Parkeringsvakt
- Personlig assistent
- Pilot
- Pizzabagare
- Plattsättare
- Plåtslagare
- Polis
- Reliningarbetare
- Sanerare
- Servitris/servitör
- Sjuksköterska
- Sjöfartspersonal
- Skogsarbetare/Skogsbrukare
- slöjdlärare
- Smed
- Snickare
- Sotare
- Städare
- Ställningsbyggare/Ställningsmontör
- Svetsare
- Takläggare
- Tandhygienist
- Tandläkare
- Tandsköterska
- Tandtekniker
- Truckförare
- Träarbetare
- Träindustriarbetare
- Undersköterska
- Verkstadsarbetare
- Veterinär
- VVS-montör
- Väktare
- Ytbehandlare/billackerare
- Jobbguide
- Befintlig sida: Pilot
Pilot
Yrket innebär navigering och styrning av flygplan men även arbete innan och efter själva flygtiden. Ofta är man två piloter, en kapten och en styrman, som delar på arbetet. Yrket passar den som sätter säkerheten främst, tycker om att samarbeta, har bra simultanförmåga samt är bra på att hantera stress. Hälsan är viktig för en pilot. Förutom ett antagningsprov genomgår man en hälsoundersökning hos en flygläkare. Det finns medicinska krav gällande både den fysiska och psykiska hälsan. Bland annat bedöms kardiovaskulära riskfaktorer som rökning, blodtryck, övervikt och ålder samt testas hörsel, lungor och syn där så väl färg som skärpa bedöms. De flesta flygbolag anställer piloter som är mellan 158 cm och 195 cm långa.
Vilka är riskerna?
- Arbetstider – Piloter arbetar på oregelbundna arbetstider och ibland långa arbetspass samt kan även ha jourtjänstgöring. Obekväma arbetstider och nattarbete kan rubba dygnsrytmen och eventuellt sömnen. Det kan också vara svårt att hålla jämna mattider.
- Kosmisk strålning - Piloter är en riskgrupp då det gäller exponering för strålning på hög höjd. Stråldosen mäts därför för alla anställda som flyger.
- Buller - Även om inte bullret överskrider gränsvärden kan buller påverka oss negativt. Buller kan orsaka hörselpåverkan men också vara störande, framkalla stress och mentalt uttröttande.
- Graviditet - efter 26:e veckan av graviditeten ska enligt internationella regler inte kvinnliga piloter flyga och kan då erbjudas marktjänst.
- Vibrationer - Som helikopterpilot exponeras man för helkroppsvibrationer i högre utsträckning än i flygplan.
- Fysisk belastning - Arbetsuppgifterna utförs som regel sittande vid olika typer av instrumentpaneler, ofta under en längre sammanhängande period med begränsad möjlighet att byta arbetsställning. Arbetet inbegriper precisionsarbete med framför allt händer. Vid till exempel nödsituationer ställs krav på explosiv fysisk.
Förebygg och undvik
- Arbetstider - Om du har nattarbete måste arbetsgivaren ordna med en så kallad medicinsk kontroll.
- Kosmisk strålning – det finns gränsvärden som måste följas. Stråldosen mäts för alla anställda som flyger.
- Buller – Använda de hörselskydd som är anpassade för arbetet som pilot.
- Fysisk belastning - Som pilot genomgår du en årlig hälsoundersökning. Där ingår bedömning av din funktionsnivå och risk för akut oförmåga. Risk för akut oförmåga kan uppstå vid sjukdomar så som migrän, njursten och upprepade svimningar.
Vill du veta mer?
Du som har frågor och vill veta mer om riskerna inom jobbet bör kontakta din studie- och yrkesvägledaren eller skolsköterskan på din skola.