- Yrkesinriktade gymnasieprogram
- Arbetsplatsförlagt lärande
- Högskoleförberedande gymnasieprogram
- Riksrekryterande gymnasieprogram
- Introduktionsprogram
- Skolformer
- Utbildning
- Arbetsplatsförlagt lärande
- Befintlig sida: Om APL för arbetsgivare
Så skapar ni en trygg och tillgänglig APL för elever med särskilda behov
Som arbetsgivare eller handledare under APL har ni en viktig roll i att skapa en säker och stödjande praktikmiljö – särskilt för elever med sjukdom, diagnos eller funktionsnedsättning. Vad innebär ert ansvar, vilka regler gäller för APL, och hur kan ni göra anpassningar som verkligen fungerar? Här får ni vägledning om hur ni kan möta elevens behov, planera för god handledning och bidra till en praktikperiod som är både lärorik och trygg.
Inför APL-perioden
Skapa en säker och stödjande miljö för elever som kan ha extra behov på grund av hälsan
För dig som arbetsgivare är det viktigt att förstå hur man kan erbjuda en säker och stödjande arbetsmiljö för elever med olika hälsotillstånd. Här finns information om vad arbetsgivare ansvarar för och bör beakta och vad elevens handledare behöver få information om.
Vad du behöver veta
- Kännedom om elevernas hälsotillstånd:
Arbetsgivaren bör ha en klar förståelse för varje elevs specifika hälsotillstånd och hur det kan påverka deras arbete. Det kan röra sig om allt från astma, eksem, epilepsi och diabetes till neuropsykiatriska tillstånd som ADHD eller autism eller andra diagnoser.
- Behov av anpassningar:
Arbetsgivaren ska identifiera och dokumentera nödvändiga anpassningar för de elever det berör. Detta kan inkludera flexibla arbetstider, tillgång till medicin, eller anpassningar i arbetsmiljön. Här kan den avsedda handledaren vara behjälplig men arbetsgivaren har ansvaret.
- Säkerhetsrutiner:
Arbetsgivaren ska se till att det finns tydliga rutiner för hur man hanterar medicinska nödsituationer. Det bör finnas en plan för hur personalen ska agera vid hälsoincidenter och personalen som arbetar nära eleven bör känna till dessa.
- Utbildning av personal:
Arbetsgivaren ska säkerställa att alla berörda medarbetare är informerade om hur de kan stödja elever med hälsotillstånd. Information kan inkludera medvetenhet om olika tillstånd och hur man kommunicerar effektivt. - Kommunikation med elever och vårdnadshavare:
Upprätta en öppen kommunikation med både elever och eventuellt deras vårdnadshavare vid behov. Handledaren bör ha planerat in regelbundna avstämningar med eleven för att identifiera eventuella problem och för att informera arbetsgivaren om justeringar i anpassningar behövs.
Under APL
Anpassningar
Nedan kommer några olika exempel på anpassningar, ni bör så klart diskutera med den enskilde eleven vilka specifika anpassningar som kan vara aktuella för de behov som hen har.
Miljöanpassningar:
Skapa en arbetsmiljö som är säker och tillgänglig för elever med olika hälsotillstånd.
Arbetsuppgifter:
Anpassa arbetsuppgifter för att säkerställa att de är genomförbara för elever med specifika hälsotillstånd.
Kommunikationsstrategier:
Utveckla effektiva kommunikationsstrategier för att säkerställa att eleven kan uttrycka sina behov och förstå instruktioner
Länkar och referenser
Skolverket. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) [Internet]. Stockholm: Skolverket; senast uppdaterad 29 april 2025 [citerad 14 oktober 2025]. Hämtad från: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/arbetsplatsforlagt-larande-apl Skolverket
Skolverket.Ta emot yrkeselever och stötta deras yrkesutveckling [Internet]. Stockholm: Skolverket; 2025 [citerad 14 oktober 2025]. Hämtad från: Ta emot yrkeselever och stötta deras yrkesutveckling - Skolverket
McGonagle AK, Chosewood LC, Hartley TA, Newman LS, Ray T, Rosemberg MA. Chronic Health Conditions in the Workplace: Work Stressors and Supportive Supervision, Work Design, and Programs. Occupational Health Science. 2024;8(2):233–241. [Internet] [citerad 14 oktober 2025]. Hämtad från: https://doi.org/10.1007/s41542-024-00192-0
Arbetsmiljöverket. Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön – minderåriga arbetstagare [Internet]. Solna: Arbetsmiljöverket; (ingen uppdatering anger) [citerad 14 oktober 2025]. Hämtad från: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsgivarens-ansvar-for-arbetsmiljon/minderariga-arbetstagare/
Astma
Taponen S, Lehtimäki L, Karvala K, et al. Employment status and changes in working career in relation to asthma: a cross-sectional survey. J Occup Med Toxicol [Internet]. 2018 [citerad 14 oktober 2025];13:8. Hämtad från: https://doi.org/10.1186/s12995-018-0189-6
Malo JL. Future advances in work-related asthma and the impact on occupational health. Occup Med (Lond). [Internet]. 2005 [citerad 14 oktober 2025] 2005;55(8):606-611. Hämtad från: https://doi.org/10.1093/occmed/kqi185
Ekström S, Hernando-Rodriguez JC, Andersson N, Murley C, Arfuch VM, Merritt AS, et al. Asthma Is Associated With Increased Sickness Absence Among Young Adults. J Allergy Clin Immunol Pract [Internet]. 2024 [citerad 26 februari 2025];12(9):2364-2371.e5. Hämtad från: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S221321982400518X
Diabetes
Hill-Briggs F, Adler NE, Berkowitz SA, Chin MH, Gary-Webb TL, Navas-Acien A, Thornton PL, Haire-Joshu D. Social Determinants of Health and Diabetes: A Scientific Review. Diabetes Care. 2020;44(1):258-279. Advance online publication [Internet][citerad 14 oktober 2025]. Hämtad från: https://doi.org/10.2337/dci20-0053
Breton MC, Guénette L, Amiche MA, Kayibanda JF, Grégoire JP, Moisan J. Burden of diabetes on the ability to work: a systematic review. Diabetes Care. 2013;36(3):740-749. [Internet]. [citerad 14 oktober 2025] Hämtad från: https://doi.org/10.2337/dc12-0354
Hörselnedsättning
Dammeyer J, Crowe K, Marschark M, Rosica M. Work and Employment Characteristics of Deaf and Hard-of-Hearing Adults. J Deaf Stud Deaf Educ. 2019;24(4):386-395. [Internet]. [citerad 14 oktober 2025] Hämtad från: https://doi.org/10.1093/deafed/enz018
Nagle K, Newman LA, Shaver DM, Marschark M. College and Career Readiness: Course Taking Of Deaf and Hard of Hearing Secondary School Students. Am Ann Deaf. 2016;160(5):467-482. [Internet].[citerad 14 oktober 2025] Hämtad från: https://doi.org/10.1353/aad.2016.0000
Eksem
Teasdale E, Muller I, Sivyer K, Ghio D, Greenwell K, Wilczynska S, Roberts A, Ridd MJ, Francis N, Yardley L, Thomas KS, Santer M. Views and experiences of managing eczema: systematic review and thematic synthesis of qualitative studies. Br J Dermatol. 2021;184(4):627-637. [Internet].[citerad 14 oktober 2025] Hämtad från: https://doi.org/10.1111/bjd.19299
Epilepsi / relaterade karriärval
Ullrich LE, Ogawa JR, Jones-London MD. Factors That Influence Career Choice among Different Populations of Neuroscience Trainees. eNeuro. 2021;8(3): ENEURO.0163-21.2021. [Internet]. [citerad 14 oktober 2025] Hämtad från: https://doi.org/10.1523/ENEURO.0163-21.2021
Byrne D. The hospital conversation that set a young epilepsy patient on the neuroscience career path. Nature. 2023. (Advance online publication) [Internet].[citerad 14 oktober 2025] Hämtad från: https://doi.org/10.1038/d41586-023-00960-y