Så funkar APL – dina rättigheter, möjligheter och tips för en trygg praktik

Att göra APL (arbetsplatsförlagt lärande) är en viktig och obligatorisk del av många gymnasieutbildningar. Men vad menas med APL egentligen, och vilka regler gäller? Hur många timmar ska man ha, och kan man få ersättning? För dig som har en sjukdom, diagnos eller funktionsnedsättning kan det vara extra viktigt att hitta en praktikplats som fungerar för just dina behov. Här får du tips på hur du kan förbereda dig, vad du bör ta reda på i förväg – och hur du kan prata om dina behov med praktikplatsen.

Inför din APL

Hitta en praktikplats som passar dig

Att genomföra arbetsplatsförlagt lärande (APL) är en viktig del av utbildningen, men för dig med sjukdom/diagnos eller funktionsnedsättning kan det vara nödvändigt att göra vissa anpassningar. Det är viktigt att du berättar om dina behov. 

Så kan du förbereda dig

  • Utgå från din hälsa
    Tänk igenom vad just du behöver för att må bra på en arbetsplats. Finns det något som kan förvärra ditt hälsotillstånd eller påverka din funktionsförmåga negativt? Prata gärna med din behandlade läkare/sjuksköterska eller skolsköterska.
  • Läs på om olika praktikplatser
    Sök information på hemsidor, sociala medier eller fråga din lärare eller studie- och yrkesvägledare om tips.
  • Prata med andra
    Kanske har någon kompis, släkting eller före detta elev redan varit på en plats du funderar på. Fråga hur det var!
  • Besök praktikplatsen om du kan
    Då får du en känsla för miljön och kan träffa personalen i förväg.
  • Tänk på arbetsmiljön
    Välj gärna en plats där det verkar finnas rutiner för säkerhet och anpassningar – det är ofta ett tecken på att de tar ansvar.

Några saker som kan vara bra att ta reda på innan din APL-period

Om arbetsmiljön:

  • Kan ni göra anpassningar för någon med min sjukdom/diagnos/funktionsnedsättning?

Om rutiner och upplägg:

  • Hur ser en vanlig arbetsdag ut här?
  • Hur fungerar det med raster och pauser?

Om handledning och stöd:

  • Vem kommer att vara min handledare?
  • Kan jag få instruktioner både muntligt och skriftligt?

 

Anpassningar under APL  

Att göra APL (arbetsplatsförlagt lärande) är en spännande och viktig del av din utbildning. Du får prova på ett yrke och använda det du lärt dig i skolan.  Om du har en sjukdom  /diagnos eller funktionsnedsättning är det  bra att fundera lite extra inför valet av praktikplats. Då kan du få ut det mesta av din APL – utan att riskera din hälsa.

En bra APL handlar inte bara om att lära sig ett yrke – det handlar också om att må bra, känna sig trygg och bli respekterad.

Det är arbetsgivarens ansvar att skapa en arbetsmiljö som är säker och tillgänglig för elever med olika hälsotillstånd och att tillhandahålla de anpassningar som du behöver. Därför är det viktigt att du som elev informerar APL-platsen om dina behov.

Genom att vara förberedd, tydlig med dina behov och våga prata om vad du behöver, kan du skapa goda förutsättningar för en lyckad praktikperiod.

Och du – det är okej att be om hjälp.

Att prata om dina behov – så kan du göra 

Att prata om sina behov kan kännas lite ovant. Men ju mer praktikplatsen vet, desto lättare är det att göra APL-perioden trygg och bra för dig.

Tips inför samtal med din blivande APL-plats

  • Förbered dig
    Skriv gärna ner vad du behöver för att må bra – som raster, medicinering eller en viss typ av arbetsuppgifter som kan vara svåra för dig på grund av din diagnos eller funktionsnedsättning. 
  • Berätta med egna ord
    Du kan förklara vad din diagnos eller funktionsnedsättning innebär hur den påverkar dig och vad som fungerar bra och vad du kan behöva. .
  • Var positiv och konkret
    Fokusera på lösningar. Till exempel: ”Jag behöver ta en kort paus på förmiddagen för att ta medicin – det gör att jag orkar resten av dagen bättre.”
  • Diskutera akuta situationer
    Vad ska praktikplatsen göra om något händer? Behövs det en kontaktperson att ringa?

Så här kan du säga

"Jag har astma och kan reagera på starka dofter. Därför vill jag gärna undvika att arbeta  med rengöringsmedel."

"Jag har diabetes och behöver ta en paus för att äta varje förmiddag, annars kan jag få lågt blodsocker."

"Jag har en hörselnedsättning och hör bäst när folk pratar vända mot  mig. Skriftliga instruktioner hjälper mig också."

"Jag har ADHD och tar medicin på morgonen. Det gör det lättare att koncentrera mig, men jag kan behöva stöd med att planera dagen."

 

 

Läs mer om APL här

Länkar

Referenser

Skolverket. Planera, genomför och följ upp arbetsplatsförlagt lärande – en lathund som stöd för att skaffa nya apl-glasögon. 2:a upplagan. Stockholm: Skolverket; 2023. ISBN: 978-91-7559-560-3. Tillgänglig från: https://www.skolverket.se/getFile?file=11669

Skolverket. Så funkar APL – anpassade gymnasieskolan och lärlingsutbildning [Internet]. 2023 [citerad 2025 apr 11]. Tillgänglig från: https://www.skolverket.se/publikationsserier/ovrigt-material/2023/sa-funkar-apl---anpassade-gymnasieskolan-och-larlingsutbildning

Skolverket. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) [Internet]. [citerad 2025 apr 11]. Tillgänglig från: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/arbetsplatsforlagt-larande-apl